torsdag, mars 01, 2007

Ungdomshuset

Jag blir ledsen, arg och ja.. jag vet inte vad... Besviken...?

Jag cyklade till Boy imorse vid åtta. På Själlandsbron mötte jag tre av polisens minibussar i fullfart med sirénerna påslagna. Tänkte direkt; Nu tömmer de Ungern. När jag kom till föreläsningen hörde jag någon nämna Ungdomshuset. Mina misstankar blev ännu starkare. Och när jag nu kom hem igen fick jag dem bekräftade. Tidigt i morse hade polisen gått in med vattenkanoner för att börja tömningen.

Jag sympatiserar inte alls med de som använder våld, slår sönder gatorna osv, men jag håller ändå på Ungdomshuset.
Köpenhamns kommun gav för många år sedan ungdomarna rätten att använda huset. Nu är det sålt till en kristen sekt, Faderhuset, som ska riva det.

Köpenhamns kommuns sätt att hantera det här stinker. Hur kan man ge bort något, och sen sälja det? Allt för sent insåg de vad de hade gjort. Saken har inte blivit bättre av Faderhusets totalvägran att sammarbeta.
Varken polisen eller ungdomarna har heller uppfört sig exemplariskt. Tidigare i höstas var det också en väldigt våldsam demonstration. Vem som började vet jag inte, men båda sidor mötte upp i full krigsrustning.

Jag förstår inte att användarna av Ungdomshuset inte har sett att det finns icke våldsmetoder! eller jag vet att en del har verkat för det, men det har tyvärr inte haft så stor genomslagskraft. Idag har det iaf förekommit demonstrationer utan våld också. Några blockerade en gata in till Köpenhamn i förmiddags.

Kan det här få en bra lösning? Nej, folk kommer att minnas det här som vi minns Göteborgskravallerna.


www.ungdomshuset.dk

Inga kommentarer: