onsdag, februari 28, 2007

Danmark, Sverige, alternativ medicin och jag

Kom precis hem från ett mycket intressant föredrag med "Foreningen for integreret veterinaermedicin" (FIVM).
De brukar komma en gång om året och berätta om alternativ medicin. I år handlade det om osteopati, kiropraktik och homeopati.

Som jag förstod det handlade...

  • Osteopati om att man rättade till fel i kroppens mekanik genom att på olika sätt påverka muskler och ben att placera sig riktigt.
  • Kiropraktik om det samma som osteopati, men man behandlar bara genom direkt påverkan på benet. Dvs kan man inte känna ett ben som sitter snett kan man inte behandla snedheten med kiropraktik.
  • Homeopati om att man genom att ge något som gav symptombild hos en frisk individ som liknade den hos den sjuka individen kunde man aktivera kroppen till att läka sig själv och återställa sin balans. Ämnet man ger är mycket, mycket förtunnat.

I Danmark är det lag på att endast veterinärer får behandla andras djur, något som tydligen är ganska unikt. Ett visst motstånd mot alternativ medicin finns, men ingenting i jämförelse med Sverige. En veterinär i Sverige får inte lov att behandla ett djur med ett homeopatiskt läkemedel.
Föreningen berättade även att motståndet mot akupunktur var stort i Sverige.

Kiropraktik har jag sett fungera. De gånger det inte har fungerat har det berot på att man inte visst anledningen till symptomen, utan bara behandlat. Osteopati har jag också sett fungera. T ex genom att rätta till kotor med hjälp av svansroten. (En indirekt behandlingsmetod) Men det finns många behndlingsmetoder inom osteopatin. Det hade varit väldigt kul att lära sig mer.
Homeopatin är väl det av de här områdena som jag är mest skeptisk till. Mycket pågrund av den stora förtunningen (10^12 - 10^1000 ggr tror jag det var), men uppenbart fungerar det. Jag förstår inte hur, och de som jobbar med det har förklaringar som inte ligger helt inom den västerländska medicinens ramar, men gör det något? Funkar det så funkar det. Skulle kunna skriva mycket mer om homeopati, men det får bli någon dag när jag läst mer.

FIVM -www.fivm.dk

Inga kommentarer: